Sora od OpenAI podbija App Store w USA: Sztuczna inteligencja wideo hitem pomimo ograniczeń
Sora, aplikacja OpenAI, która generuje wideo na podstawie sztucznej inteligencji, stała się viralowym hitem, mimo że na razie działa tylko na zaproszenia i jest dostępna tylko dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Według danych dostarczonych przez Appfigures, dostawcę danych analitycznych dla aplikacji mobilnych, już pierwszego dnia odnotowano 56 000 pobrań Sory.
Aplikacja szybko wspięła się na 3 miejsce w zestawieniu najpopularniejszych aplikacji w amerykańskim App Store. 3 października Sora została numerem jeden w amerykańskim App Store. Tym samym wyprzedziła takie aplikacje jak Google Gemini i ChatGPT od OpenAI.
Appfigures szacuje, że w ciągu pierwszych dwóch dni (30 września i 1 października) aplikacja Sora na iOS została zainstalowana łącznie 164 000 razy.
Debiut Sory na tle konkurencji
Dzięki wynikowi osiągniętemu pierwszego dnia Sora zaliczyła lepszy start niż konkurencyjne aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję, między innymi Claude od Anthropic i Copilot od Microsoftu. Debiut Sory można porównać z wprowadzeniem na rynek Groka od xAI. Dla porównania, ChatGPT i Gemini od Google zanotowały lepsze wyniki na starcie, osiągając co najmniej 80 000 pobrań w pierwszym dniu.
Należy pamiętać, że porównanie nie jest idealne, ponieważ dostęp do Sory jest ograniczony. Możliwe, że gdyby aplikacja była dostępna dla wszystkich, liczba instalacji byłaby jeszcze wyższa.
Popyt na narzędzia AI do tworzenia wideo
Pomimo tych ograniczeń, wynik Sory jest imponujący, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu konsumentów na narzędzia AI do tworzenia wideo, które oferują możliwości zbliżone do tych znanych z mediów społecznościowych. Nie wszystkim w OpenAI się to podoba. Część zespołu wolałaby, żeby firma skupiła się na rozwiązywaniu trudniejszych problemów, które przyniosą korzyści ludzkości. Ale czyż tworzenie deepfake’ów z udziałem Sama Altamana, dyrektora generalnego OpenAI, pytającego: „Czy moim świnkom smakują pomyje?” nie jest pewną formą dobra dla ludzkości?
Analiza danych i porównania
Aby porównać sukces Sory z innymi aplikacjami AI, Appfigures przeanalizowało dane dotyczące pobrań z USA i Kanady. Różne aplikacje AI mają różne strategie wprowadzania na rynek. Na przykład, ChatGPT początkowo był dostępny tylko w USA na iOS, podczas gdy Grok zadebiutował tylko w USA, Australii i Indiach. Anthropic nie informował o ograniczeniach geograficznych, kiedy wprowadził swoją aplikację Claude na iOS w zeszłym roku.
Aby dokonać bardziej sprawiedliwego porównania, Appfigures skupił się na danych dotyczących pobrań z USA i Kanady dla każdej aplikacji, jeśli była tam dostępna w dniu premiery.
Okazało się, że ChatGPT i Gemini miały lepszy start niż Sora, z odpowiednio 81 000 i 80 000 pobrań na iOS w pierwszym dniu. Sora zremisowała z Grokiem, notując 56 000 instalacji. Zdecydowanie pokonała natomiast Claude i Copilot, które zanotowały odpowiednio 21 000 i 7 000 pobrań.
Sora szybko wspięła się na szczyty list przebojów w amerykańskim App Store, stając się trzecią najpopularniejszą aplikacją już drugiego dnia. Dla porównania, ChatGPT dotarł na szczyt pierwszego dnia, Grok był czwarty, Gemini szósty, Copilot dziewiętnasty, a Claude siedemdziesiąty ósmy.
